Rikke Isaksen (24) og Gabriel Giæver Nilsen (17) satser på ei framtid med sjømat. De har valgt ei utdanning som mange sjømatbedrifter etterspør. Rikke er lærling i sjømatproduksjon, mens Gabriel tar fagbrevet gjennom bedriftsmodellen som kombinerer skole og jobb. Til daglig jobber de begge med laks på Lerøy Aurora sin fabrikk på Skjervøy. Denne uka hospiterer de hos Dragøy på Jekta i Tromsø for å lære om flere fiskeslag og hvordan de tilbereder smakfulle sjømatprodukter for salg.
– Vi ble godt tatt imot, fikk en kniv i hånda – og så var det bare å starte å filetere, forteller Rikke med et smil.
Hun står i produksjonslokalet og vakuumpakker røkt hvalkjøtt som de røkte dagen før.
– Det overrasket meg hvor mange produkter de lager selv her. Fiskesuppe, fiskekaker, rekesalater, de koker kraft, salter og røyker. Utgangspunktet for alt vi ser i disken her er hel fisk hvor absolutt alle deler av fisken brukes, til ett eller annet. Ingenting går til spille.
Til vanlig jobber Rikke og Gabriel utelukkende med laks, men denne uka får de et innblikk i flere fiskeslag, samt skalldyr og ulike sluttprodukter – alt som selges til kundene i den tradisjonsrike fiskebutikken på Jekta.
Lærer i bedrift – fra dag én
– Jeg gikk naturbruk og akvakultur, og har etterpå prøvd litt forskjellig. Etter noen år i Tromsø og Harstad fikk jeg hjemlengsel – jeg ville tilbake til Skjervøy og jobbe med fisk, forteller Rikke, som fikk jobb på prosessanlegget til Lerøy Aurora på Skjervøy. Nå stiler hun mot fagbrev i sjømatproduksjon.
Gabriel velger et litt annerledes løp, og startet kombinasjonen skole og jobb i bedrift allerede da han startet i videregående skole.
– Jeg visste om ordningen fra før – mamma har faktisk vært med å utvikle den. Jeg var ganske skolelei, så for meg var det perfekt å kunne lære i praksis. De to første årene kombinerer vi skole og bedrift, og de to siste er vi fullt ute i jobb.
1500 fiskekaker om dagen
I fiskedisken og produksjonslokalene til Dragøy går det unna. De har akkurat lagt opp dagens utvalg i disken, og de første 60 fiskekakene av dagens 1500 befinner seg allerede i stekepanna.
Begge trekker fram Opplæringskontoret som en nøkkel til at de får så mange ulike og relevante erfaringer. Opplæringskontoret arrangerer kurs og fagdager hvor målet er å gi ungdommene så bred erfaring og kunnskap som mulig, utover og ofte i tillegg til det bedriftene de jobber i kan tilby.
Opplæringskontoret tilbyr kurs og ekskursjoner
– Det er de som har ordnet at vi får hospitere hos Dragøy. Vi jobber vanligvis bare med laks, så det er utrolig viktig og givende å lære om andre fiskeslag og produkter, sier Rikke.
– Gjennom ekskursjoner, kurs og hospitering ønsker vi å gi et innblikk i flere arter, fokusere på kvalitet og anvendelse av sjømatproduktene, sier Annbjørg Reiersen ved Opplæringskontoret for fiskerifag i Troms.
Fiskekaker, faglig stolthet og kortreist kvalitet
Dragøy på Jekta har faktisk eksistert siden kjøpesenteret åpnet for 27 år siden. Butikken har 13 ansatte og en omsetning på rundt 15 millioner kroner årlig. Fiskekaker er åpenbart folkets favoritt.
– Vi steker mellom 1200 - 1500 fiskekaker hver dag. Hittil i år har vi lagd 270.000 fiskekaker, sier butikksjef Roger Myrvold fornøyd.
Han er selv faglært kokk og har tatt imot flere lærlinger gjennom årene.
– Jeg liker best å få ungdom inn i bedriften mens de ennå er i skole. Du lærer utrolig mye av å være her i praksis – kanskje mer enn på skolebenken, sier han.
Null fravær trumfer karakterer
– Det eneste jeg ser på i en søknad er fravær. Null, eller bortimot ingen fravær, slår gode karakterer. Det handler om å møte opp, hver dag, for fravær koster bedriftene dyrt.
Hos Dragøy får ungdommene prøve alt fra å filetere, lage farse og steke fiskekaker til å koke fiskesuppe og røyke hvalkjøtt.
– Vi lager 100 liter fiskesuppe om gangen – og den blir utsolgt på tre–fire dager, forteller Rikke.
Roger er stolt av butikkens matfilosofi:
– Vi bruker rene, kortreiste råvarer. Jeg vil heller lage fiskesuppe med fersk fisk, fløte og friske grønnsaker to ganger i uka, enn en gang i måneden med tilsetningsstoffer for at den skal vare lenger.
Veien videre
– Jeg liker kvalitetsarbeidet både på fabrikken jeg jobber nå, og her i lokalene til fiskeutsalget. Kvalitetsarbeid er viktig innen matproduksjon, så kanskje vil jeg studere matteknologi videre? Men akkurat nå trives jeg veldig godt med å lære i praksis, sier Rikke.
– Mangfoldet her i butikken, med et stort utvalg sjømat og hyggelige ansatte - det frister meg, sier Gabriel.
– Du kan få jobb her, repliserer Roger.
– Gjerne det!
Og favorittrettene?
– Fiskegrateng, svarer Rikke kjapt.
– Fiskekaker, sier Gabriel.
– Da er du på rett sted, ler Roger.
Fakta om faget sjømatproduksjon
o Et lærefag som fører til fagbrev.
o Viktige tema i utdanninga er oppbevaring, kvalitet, videreforedling og omsetting av sjømat.
o Utdanninga etterspørres i dagens sjømatnæring. Ikke minst i Troms hvor vi har mange arbeidsplasser som bearbeider sjømat, fra store lakseslakteri til mindre produksjonsbedrifter/grossister.
o En alternativ vei til fagbrev for ungdom som ønsker mer praksis og mindre teori er bedriftsmodellen.
o Den kombinerer opplæring i skole og bedrift de første årene, før eleven går fullt ut i lære. Elevene får lønn under opplæring.
o Opplæringskontoret hjelper elever å finne læreplass og koordinere opplæringen mellom skole og bedrift.