– Kollegene dine er en gullgruve

14/10/2022
EGEN LÆRING: Renée Danielsen er andreårslærling på Wilsgård fiskeoppdrett på Senja. Hun minnet om ansvaret lærlingene har for å sette av tid til å fokusere på lærekravene.
– Still spørsmål. Mange spørsmål. Kollegene dine sitter på en gullgruve av informasjon. Dette er andreårslærling Renée Danielsen sitt råd til alle lærlinger. 

Renée er lærling på Wilsgård fiskeoppdrett på Senja. Hun har tatt akvakultur på Senja videregående skole og skal avlegge fagbrev i akvakulturfaget til våren. Forleden holdt hun innlegg for førsteårslærlingene på Opplæringskontoret for Fiskerifag sin lærlingesamling på Finnsnes.

Dette var årets første samling hvor lærlingene får møte hverandre, og høre om aktuelle tema som arbeidsmiljø, framtidas båter og kompetansehåndboka.

Deler erfaringer

Erfaringgsutveksling fra læringer som har kommet ett år lengre, er også gull verdt, mener flere av deltakerne.

Renée Danielsen kunne fortelle om hvordan hun i starten var opptatt av å lære de daglige rutinene i bedriften.

– Det er helt naturlig at vi i begynnelsen er fokuserte på alle arbeidsoppgavene og tingene vi skal lære oss. Men så kommer vi til et punkt hvor vi faktisk er ansvarlig for egen læring. Vi har mange lærekrav vi skal igjennom, så her må vi også være aktive selv, sier Renée.

LÆRLINGESAMLING: Førsteårslærlingene Kristoffer, Kim, Sindre, Sander, Stian, Tobias, og Jan Emil på lærlingesamling på Finnsnes. 2.årslærlingene Vegard og Renèe deltok og delte sine erfaringer.

Samspill mellom lærling og bedrift

Også faglig leder Kristian Meier på Lerøy Aurora var opptatt av å poengtere samspillet mellom bedriften og lærlingene. 

– Bedriften skal ta godt imot deg, og tilrettelegge arbeidet slik at du skal kunne jobbe og samtidig øke kunnskapen din om bedrift og fag. Lærlingen skal ha en faglig leder og en veileder. Lærlingen skal utføre reelle arbeidsoppgaver, men også få tid til faglig fordypning. Og lærlingen har også selv ansvar for å finne tid og rom til lærekravene som hører lærlingetida til, sier Meier.

Omvendt læringsstrategi

Renée delte også sine egne arbeidsmetoder om det hun kalte «omvendt læring». Det er lurt å be om å få være med på alt bedriften holder på med. Hun jobber ute på et anlegg som røkter, men selskapet har også settefiskanlegg, slakteri og flere andre avdelinger.

– Så hvis jeg for eksempel ønsker å bli med på settefiskanlegget for å lære, er det lurt å sette seg inn i teorien før du ser tingene i praksis. Les prosedyrehåndboka for bedriften, se i kompetanseboka om det står noe der du har nytte av og sett deg inn i hva oppgavene på settefiskanlegget er. Da er det bare å spørre og grave når du kommer dit. Og utbyttet blir mye større når du har tatt en titt på teorien først. Og vit at de andre ansattes oppgave er å lære deg opp, sier hun.

Skal studere videre

Renée røper at hun aldri før har holdt innlegg om lærlingetida si.

– Det er spennende og det tvinger meg til å tenke igjennom arbeidsdagen min som lærling. Det er egentlig et stort arbeid å planlegge sin egen arbeidsdag, for det krever at du tar mange initiativ selv, sier Renée Danielsen som har planen klar når lærlingetida er over til våren.

– Havbruk er ei utrolig interessant og spennende næring. Jeg har lyst å fordype meg videre og vil starte på prosessteknologi på ingeniørskolen i Narvik neste høst.

LEDER SAMLINGEN: Annbjørg Reiersen og Birte Richardsen jobber i OKFisk Troms og ledet samlingen på Finnsnes